Support

CS EDI Control

EDI Orders verwerken

EDI orders die worden ontvangen via een EDI Service provider worden ingelezen in de tabel EDI Inkomende orders. De orders in deze tabel hebben een status, waaruit kan worden afgeleid of deze al zijn verwerkt.

Status:

Importeren: De betreffende order wordt nog ingelezen en is nog niet in zijn geheel ontvangen.

Geïmporteerd: De order is in zijn geheel ontvangen en kan worden verwerkt.

Verwerkt: De order is verwerkt en zichtbaar in de lijst verkooporders.

Fout: Er is een fout opgetreden. Er staat een melding in het veld Statustekst.


Orders worden volgens de volgende routine verwerkt:

  • Berichten met een testindicator worden als Verkoopofferte verwerkt.
  • Berichten van ordertype 220 zonder testindicator worden als Verkooporder verwerkt.
  • Berichten van ordertype 221 zonder testindicator worden als Verkoopraamcontract verwerkt.
  • Het ordernummer/volgnummer van de EDI service provider wordt als Extern Documentnummer vastgelegd.
  • Het klant ordernummer wordt als Uw referentie vastgelegd.
  • Het GLN nummer van de klant (BY) is verplicht en verwijst naar de Orderklant.
  • Het Factuurklantnummer van de orderklant wordt gebruikt, maar overschreven indien een GLN nummer van de betalende partij (IV) in het orderbericht staat (niet verplicht).
  • Het standaard afleveradres van de orderklant wordt gebruikt, maar overschreven indien een GLN nummer van een afleveradres (DP) in het orderbericht staat (niet verplicht).

Opmerking:

Het afleveradres moet bestaan voor de betreffende klant en het juiste GLN nummer hebben. Gezocht wordt in de afleveradressen behorende bij de orderklant.

  • Indien wel een afleveradres is opgegeven in de order, maar geen GLN code (DP), wordt het afleveradres in de verkooporder overschreven met het adres uit het orderbericht.
  • Een extra adres wordt gekozen op de verkooporder indien een GLN nummer van een eindbestemming (FD) in het orderbericht staat.

Opmerking:

Van eindbestemmingen worden alleen GLN nummers op de verkooporder vastgelegd, niet de volledige adresgegevens.


  • Indien een GLN nummer van de leverancier (SU) in het orderbericht staat wordt dit GLN nummer opgezocht in de bedrijfsgegevens en wordt de bijbehorende bedrijfscode als Globale Dimensie vastgelegd bij de verkooporder.[1]
  • Indien er een Valuta code in het orderbericht staat wordt deze gevalideerd op de verkooporder, zodat de juiste koers wordt gebruikt.
  • De leverdatum uit het orderbericht wordt als Verzochte leverdatum in de verkooporder gezet.
  • Van de orderregels wordt het EAN barcode nummer opgezocht in de artikelreferenties. Van het eerst gevonden Barcode nummer worden artikelnummer, variant code en eenheid in de verkooporder gezet. EAN Barcodenummers zijn verplicht.

Deze velden worden (evenals het bestelde aantal) gevalideerd zodat prijzen, condities, dimensies etc. correct verwerkt worden in de verkooporder.


! Alle overige condities (prijzen, kortingen, leverings- en betalingscondities) worden overgenomen van de klant, zoals ze in Business Central zijn vastgelegd.


[1] Hiervoor dienen dimensies te worden ingesteld en kunnen meerdere bedrijfsgegevens worden

gebruikt. Neem contact op met support@central-soutions.nl

om dit goed te laten werken.


Do you need help? Contact support

Central Solutions

Strijdakker 17 | 5673 TN | Nuenen (NL)

Chamber of Commerce 75296497

VAT ID NL860227790B01

support@central-solutions.nl

+316 50 63 52 90